تحقیق مقاله پروژه

  • ۰
  • ۰

کلام خدا وکتاب خدا

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 13

کلام خدا وکتاب خدا

کلام خدا یکى از مسائل اساسى علم کلام، فلسفه، عرفان، تفسیر و علوم‏قرآن است. متکلمین از نظر حدوث و قدم و کلام لفظى و نفسى به آن‏مى‏نگرند، اما عرفا آن را بیان آنچه در دل است، خوانده‏اند; به همین جهت‏کلام را با لفظ برابر ندانسته و فعل خداى تعالى را نیز کلام و قول اومى‏شمارند. مقاله حاضر کلام خدا را از این دیدگاه بررسى کرده و به‏تفاوتهاى اساسى بین کلام و کتاب خدا پرداخته و کلام خدا را صرف‏نظر ازاختلاف حیثیات همان کتاب خدا دانسته است; سپس به بیان مراتب کلام وکتاب پرداخته و پس از بیان درجات تشکیکى آنها مخاطب کلام خدا را درهر کدام از این مراتب بیان کرده است.

کلید واژه‏ها: کلام، کتاب تدوینى، کتاب انفسى، کتاب تکوینى، خلق،امر، احدیت، واحدیت.

1) مقدمه

کلام خداى تعالى از موضوعات مشترک چند علم عقلى و نقلى است. هر کدام ازصاحبان علوم کلام، فلسفه، عرفان، علوم قرآن و تفسیر توجهى جدى به آن داشته و هریک از زاویه دیدخود به آن نگریسته‏اند. بیشترین دل مشغولى متکلمان پاسخ به این دوسؤال بود که آیا کلام خدا حادث است‏یا قدیم؟ و آیا کلام منحصر به لفظى است‏یا آنکه‏شامل نفسى نیز مى‏گردد؟ فرهیختگان علوم قرآنى نیز نظر و جهت‏بحث‏خود را برمحکم و متشابه و راه شناخت و تفسیر هر کدام معطوف داشتند. مقاله‏اى که اینک پیش‏روى دارید، کلام خداى را با دیدگاه عرفانى مورد مطالعه قرار مى‏دهد.

2) معناى کلام

در مشرب عرفانى هر فردى از افراد وجود کلمه‏اى از کلمات خداى تعالى است که‏داراى ظهر و بطن و حد و مطلع و مراتب هفت گانه و بلکه هفتادگانه است. بر همین‏اساس کتاب تدوینى الهى داراى هفت‏باطن است. آن از مرتبه احدیت‏به عالم الفاظ واصوات تنزل یافته تا براى تمام اقشار مردم هدایت‏باشد و هر آیه‏اى نسبت‏به هر گروهى‏باطنى دارد.

صدرالدین قونوى گوید: «کلام به معناى تاثیر متکلم در مخاطب است، به قوه‏اى که‏تابع اراده او باشد و به آن وسیله آنچه در نفس اوست‏به مخاطب ابراز شده و به اورسانده شود، و ایجاد حق‏تعالى اعیان ممکنات را نیز چنین است; زیرا آنها کلمات وحروف خداى تعالى هستند که آنها را به وسیله حرکت‏حبى غیبى از نفس خود اظهارنموده تا به وسیله این کلمات خداوند و اسماء و صفات او شناخته شوند»[1].

قونوى در اینجا کلام را به معناى تاثیر گذاردن در مخاطب دانسته و آنرا طورى تفسیرمى‏کند که با ظاهر آیات شریفه قرآن و کلمه بودن عیسى موافق درآید، و از این رو اعیان‏موجودات را کلمات و حروف الهى معرفى کرده است.

اگر ما به نحوه شکل‏گیرى کلام و هدف از پیدایش آن توجه کنیم، مقصود از کلام رابهتر متوجه مى‏شویم. آیا باید کلام را تنها در محدوده واژه‏ها و الفاظ جستجو کنیم یاآنکه اعیان موجودات خارجى کلمات واقعى بوده و در اصل کلام همانهاست و اگر الفاظرا کلام مى‏نامیم، از نوعى اعتبار بهره جسته‏ایم.

علامه طباطبائى فرموده است: «کلامى که از امور ا عتبارى است، احتیاج و ضرورت‏اجتماعى سبب پیدایش آن شده است; چون در یک جامعه مردم مجبورند که آنچه را دردل دارند، به یکدیگر اظهار کرده و بفهمانند و اگر انسان مى‏توانست‏به تنهایى زندگى‏کند، نیازى به تکلم نیز پیدا نمى‏کرد. پیدایش کلام نیز با مطالعه احوال موجودات روشن‏مى‏شود; مثلا مرغ در ابتدا وقتى مى‏خواهد وجود دانه و خوردن آن را به جوجه خودبفهماند، در برابر جوجه خود یک دانه‏اى را با منقار خود برداشته و به این وسیله دانه‏برداشتن را به او یاد مى‏دهد، و سپس دانه‏اى دیگر را برداشته و نوعى صدا از خود برمى‏آورد، و پس از مدتى تنها همان صدا را ایجاد مى‏کند و نیازى به برداشتن دانه و نشان‏دادن آن احساس نمى‏کند و جوجه نیز مقصود او را مى‏فهمد. انسان نیز اینگونه است;بنابراین مى‏توان گفت: «لفظ‏» یا «کلام‏» وجودى اعتبارى براى معناى خود است، و تکلم‏راهى است‏براى رسیدن به آنچه در دل متکلم است، و چون هدف از کلام بیان چیزى‏است که در دل است و هر فعلى نیز چنین دلالتى دارد، مى‏توان گفت که هر فعلى خودنوعى از کلام است; با این تفاوت که دلالت لفظ اعتبارى است و دلالت فعل حقیقى‏است. پس هر موجودى کلام خداوند است‏»[2].

علامه طباطبائى در این سخن خود چون به هدف کلام توجه کرده است، هرموجودى را کلام تکوینى خداوند دانسته است. اما صدر الدین قونوى باتوجه به معناى‏کلام که همان جرح و اثر گذاردن است، هر موجودى را فعل خدا دانسته است. درمهمترین خطبه توحیدى نهج‏البلاغه نیز فعل خدا کلام خدا خوانده شده است: «و انماکلامه سبحانه فعل منه‏»[3]; (کلام خداوند همان فعل اوست).

با توجه به آنچه گذشت، معلوم شد که اولا، لازم نیست که همیشه کلام «لفظ‏» باشد;بلکه کلام اعم از لفظ و فعل است و هر کدام از این دو مى‏توانند کلام باشند و ثانیا، لازم‏نیست که همیشه کلام بیان کننده آنچه در دل انسان است‏باشد; بلکه هر چه علامت چیزدیگر باشد، چه آن چیز در دل باشد یا غیر دل، کلام خواهد بود. پس هر چه بیان کننده‏جهان هستى باشد، کلام است; چه لفظ باشد یا غیر لفظ، و بیان مقصود فرقى نمى‏کند که‏بواسطه وضع یا بالذات باشد، و مهم در کلام بودن همان علامت چیز دیگر بودن است،و لذا گاهى مى‏گویند: با زبان بى‏زبانى گفتم.

ضمنا اگر آیه شریفه «لا یمسه الا المطهرون‏» (1) [واقعه 79] نفى باشد - نه نهى - چون‏کلام مقدس الهى از ساحت و مطلب خلاف مبرى و دور است و این آیه شریفه دلالت‏دارد که جز انسانهاى پاک هرگز کسى به این کتاب الهى نمى‏رسد و از طرف دیگرمى‏دانیم که انسانهاى ناپاک مى‏توانند قرآن کریم را مس کنند، معلوم مى‏شود که مراد ازاین آیه آن کتابى است که کلمات آن غیر از این الفاظ و کلمات است; یعنى: همان‏موجودات تکوینى است که کلمات خدا بوده و هر کدام دلالتى بر مراد الهى دارند.

3) معناى کتاب

معمولا مردم کاغذى را که بوسیله قلم رنگى چیزى بر آن نوشته شده باشد، «کتاب‏»مى‏نامند; ولى با اندکى دقت روشن مى‏شود که هرگز نوع کاغذ مقوم کتاب بودن نیست وبراى تحقق کتاب هرگز نوع کاغذ مدخلیتى ندارد; همچنانکه با دقت‏بیشتر معلوم‏مى‏شود که در تحقق کتاب، اصل وجود کاغذ نیز لازم نیست و بلکه نوع قلم یا اصل‏وجود قلم و حتى وجود نوشته نیز









سایر محصولات :
کلام خدا وکتاب خدا

کلام خدا وکتاب خدا ...

مقاله درباره فلسفه مدیریتی

مقاله درباره فلسفه...

کلام خدا و راز آفرینش 30ص

کلام خدا و راز...

دانلود پاورپوینت جامع وکامل درباره حسابداری علمی با پارادایم های گوناگون

دانلود پاورپوینت جامع وکامل درباره حسابداری علمی...

مقاله درباره فلزات سنگین در کشاورزی و محیط زیست

مقاله درباره فلزات سنگین در کشاورزی و...

تحقیق در مورد مهرورزی 28 ص

تحقیق در مورد...

کلام خدا و راز آفرینش 15ص

کلام خدا و...

مقاله درباره فلزات بازیافتی

مقاله درباره فلزات بازیافتی...

تحقیق در مورد مناظره پروین اعتصامی

تحقیق در مورد...

کدام مرورگر اینترنتی بهتر است؟

کدام مرورگر اینترنتی...

مقاله درباره فقر و تورم 11ص

مقاله درباره فقر...

کامپیوتر 5 ص

کامپیوتر 5 ص...

تحقیق در مورد ملی ـ مذهبی نیروی مبارز و مولد 47 ص

تحقیق در مورد ملی ـ مذهبی...

مقاله درباره فعالیت های نیکوکارانه 5 ص

مقاله درباره فعالیت های...

کامل ترین آموزش نرم افزار Ulead Video Studio 7

کامل ترین آموزش نرم افزار Ulead Video...

مقاله درباره فعالیت های کشاورزی

مقاله درباره فعالیت های کشاورزی...

تحقیق در مورد ملل متحد و آرمان بشریت 18ص

تحقیق در مورد ملل متحد و...

کامل ترین آموزش نرم افزار Ulead Video S

کامل ترین آموزش نرم افزار Ulead...

مقاله درباره فشردگی jpeg

مقاله درباره فشردگی...

تحقیق در مورد مکتب بغداد

تحقیق در مورد مکتب...

کارت صدا

کارت صدا...

مقاله درباره فشرده سازی صوت 10 w

مقاله درباره فشرده سازی...

کارت صدا 17 ص

کارت صدا 17 ص...

مقاله درباره فسفر

مقاله درباره فسفر...

تحقیق در مورد مکانیزاسیون ماشینهای کشاورزی

تحقیق در مورد مکانیزاسیون ماشینهای کشاورزی...

کاربردهای داده کاوی در کتابخانه ها و موسسات دانشگاهی

کاربردهای داده کاوی در...

مقاله درباره فریدون مشیری

مقاله درباره فریدون مشیری...

تحقیق در مورد مقدمه‌ای بر مدیریت منابع انسانی 22 ص

تحقیق در مورد مقدمه‌ای بر مدیریت منابع...

کابل کشی شبکه

کابل کشی شبکه...

مقاله درباره فرهنگ و اخلاق اینترنتی

مقاله درباره فرهنگ و اخلاق اینترنتی...

پاورپوینت نقد و بررسی دیدگاه صاحبنظران کلاسیک مدیریت

پاورپوینت نقد و بررسی دیدگاه...

دانلود رام A23_T736_MAINBOARD_V2.3_HD

دانلود رام A23_T736_MAINBOARD_V2.3_HD...

مقاله درباره فشارخون فشاری است که خون

مقاله درباره فشارخون فشاری است که...

کابل ها 50ص

کابل ها 50ص...

مقاله درباره فضانوردی

مقاله درباره فضانوردی...

چیب هاش مخصوص سرعت دوبله

چیب هاش مخصوص سرعت...

تحقیق در مورد مقدمه ای بر امنیت شبکه 15ص

تحقیق در مورد...

مقاله درباره فلدسپات

مقاله درباره فلدسپات...

چهل چراغ انتظار

چهل چراغ انتظار...

پاورپوینت بررسی نظریات جدید در ساختارهای پویا و منعطف

پاورپوینت بررسی نظریات جدید...

پروژه آماده توپوگرافی به همراه شیت بندی

پروژه آماده توپوگرافی به همراه...

تحقیق در مورد مقایسه تطبیقی گروه های موسیقی از قاجار تاکنون

تحقیق در مورد مقایسه...

مقاله درباره قیام مازیار

مقاله درباره قیام مازیار...

دانلود پاورپوینت جامع وکامل درباره معماری پایدار روستای وی

دانلود پاورپوینت جامع وکامل درباره...

چهل حدیث از پیامبر

چهل حدیث از پیامبر...

مقاله درباره فلسفه خداشناسی

مقاله درباره فلسفه خداشناسی...

تحقیق در مورد مقاومت سازه در مقابل آتش 19 ص

تحقیق در مورد مقاومت سازه...

چهل حدیث

چهل حدیث...

مبانی نظری و پیشینه کیفیت خدمات الکترونیک

مبانی نظری و پیشینه کیفیت خدمات الکترونیک...

مقاله درباره قوانین و مقررات والیبال سالنی

مقاله درباره قوانین و...

قارچ مزرعه سروش 20 ص
قابلیتهای محتمل تکنیکی نانوتکنولوژی
فیزیولوژی جانوری
فیروزه
فولاد
طرح تولید ماشین آلات خشک کن میوه و سبزیجات
یونیت دندانپزشکی
نیروی برش Trim Force
کمک فنر دو جدارة بی فشار
کارآفرینی پرورش قارچ 21 ص
پرتودهی مواد غذایی (اشعه دادن) 18 ص
خشخاش و تریاک 29ص

کلمات کلیدی :laquo لفظrlm raquo کلام فلسفه عرفان کلام خدا خداى تعالى مىrlm شود لام خدا دانسته است کرده است خدا وکتاب کلام است کلام خداوند تحقق کتاب مىrlm کلمات laquo raquo معناى استrlm تعالى مخاطب وسیله دانسته
  • ۹۶/۰۷/۲۸
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی